سفارش تبلیغ
صبا ویژن
غایت خرد، اعتراف به نادانی است . [امام علی علیه السلام]

علمی
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:8بازدید دیروز:2تعداد کل بازدید:15554

امین افشار :: 85/2/31::  3:4 عصر


ربات در خانه



شمار ربات های خانگی در سال تازه گذشته میلادی ۱۳۷هزار دستگاه بود که پیش بینی می شود به لطف ربات هایی چون وی۲ که هم پیشرفته و هم ارزان قیمت هستند این آمار تا سال ،۲۰۰۷ به ۱/۴ میلیون دستگاه برسد

 robot pic
robot pic

گروه انفورماتیک:شاید پخش کننده های خوش آب و رنگ موسیقی و تلویزیون های غول آسای شفاف پرطرفدارترین محصولات نمایشگاه «CES» بودند ولی بدون شک مهمترین فناوری عرضه شده در یک مرد کوچک دوست داشتنی بود که چشم همه خریداران را خیره کرد.
این ربات کوچک و دوست داشتنی «روبوسپاین وی۲» نام داشت و حسرت خریدنش بر دل تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه اخیر مصرف کنندگان لوازم الکترونیکی در لاس وگاس ایالات متحده گذاشته است. اگر چه «وی۲» خود یک نمونه آزمایشی برای محصولی که قرار است در آینده نزدیک به بازار عرضه شود محسوب می شود ولی در مجموع آن را می توان فرزند ربات های نیمه هوشمند و اسباب بازی های قدیمی به حساب آورد. این گونه ربات ها مدتی است که به بازار اروپا و آمریکا عرضه شده اند و تعطیلات سال نوی میلادی اوج فروش پررونق آنها بود.
همراهان
«وی۲» نسبت به پیشنیان خود باهوش تر، قدبلندتر و طبیعی تر است. این ربات انسان نما دیگر تنها هم نیست. و دو ربات جانورگونه دیگر، آن را همراهی می کنند که وظایف جستجو و سرگرم سازی «وی۲» را برعهده دارند. اولی «روبورپتور» جستجوگر و دومی «روبوپت» بازیگوش است.
ظاهراً جذابیت او برای هیأت داوران «CES» غیرمنتظره بود چرا که آنها با شور و شوق فراوان جایزه «خلاقیت» خود را به این ربات و حافظه هزار کلمه ای اش داده اند.
معمولاً دریافت جایزه اخیر حکایت از در راه بودن سالی پرسود برای محصول انتخاب شده دارد.
طراحان «وی۲» ادعا می کنند اگر چه این دوست کوچولو را برای سرگرم کردن مشتریان خود تولید کرده اند ولی ساختار رباتیک آن کاملاً جدی است.
خانه ای برای هر ربات
ربات های واقعی دیگری هم در بازار جهانی به چشم می خورند،که شاید مهمترین آنها «ایبو» ساخته دست کمپانی غول آسای «سونی» و «آن رومبا» با اهداف نظافت خانگی باشند، ولی بدون شک هیچ یک از آنها به ارزانی وی۲ نیستند. از همین رو کمپانی وو ویی WooWee، به عنوان سازنده وی۲ امیدوار است ربات آدم نمایش پس از عرضه خود در ماه سپتامبر موفقیت قابل توجهی در مقابل سایر رقبای چند هزار دلاری کسب کند.
صرفه اقتصادی وی۲ سبب شده کارشناسان به آن به عنوان قهرمان انقلاب رباتیک آینده نگاه کنند تا جایی که سال گذشته نمونه آزمایشی آن توانست جایزه نخست ابداعات جهان دیجیتال (DWI) را از آن خود کند. جایزه اخیر به ۱۵محصول برتری که توانسته اند فناوری را با نیازهای مشتریان هماهنگ کند اعطا می شود.
هدف ممکن
طبق گزارش ۲۰۰۴ سازمان ملل متحد شمار ربات های خانگی در سال تازه گذشته میلادی ۱۳۷هزار دستگاه بود که پیش بینی می شود به لطف ربات هایی چون وی۲ که هم پیشرفته و هم ارزان قیمت هستند این آمار تا سال ،۲۰۰۷ به ۱/۴ میلیون دستگاه برسد. از این رقم غول آسا سهم ربات های سرگرم کننده ۵/۲میلیون دستگاه خواهد بود که با این حساب ربات ها را می توان پرسودترین فناوری الکترونیکی سال آینده به شمار آورد.

 


امین افشار :: 85/2/31::  2:52 عصر


اخبار رباتها


دانشمندان در حال کار کردن روی یک نوع پوست برای ربات ها هستند که به آنها قدرت لمس کردن

تجزیه وتحلیل اشیائ را بدهد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران ، از جام جم، ولادیمیر لوملسکی (Vladimir lumelski) تکنولوژیست ناسا و مسوول این طرح می گوید: مشکل امروز ربات های ما این است که اگر چیزی بر سر راه آنها قرار بگیرد نمی دانند چه عکس العملی نشان دهند در نتیجه این فناوری ، قدرت لمس و تشخیص محیط اطراف را به خوبی به ربات ها می دهد.

حسگرهایی به اندازه ناخن انگشتان دست در تمام نقاط بدن این ربات کار گذاشته شده است تا تغییرات محیط اطراف را حس کند، مسیر خود را بیابد و در صورت وجود یک مانع بداند چه عکس العملی نشان دهد.
این پوست از جنس یک پلاستیک بسیار انعطاف پذیر ساخته شده ومجهز به بیش از هزار حسگر اشعه مادون قرمز است. وظیفه این حسگرها بررسی اشیائ اطراف و فرستادن علائم گرفته شده از محیط به مغز ربات است ، که مغز ربات این علائم را پردازش کرده ودر کمتر از چند میلی ثانیه به ربات می گوید که چگو نه عمل کند. در آزمایشگاه ، ربات نمونه قادر به همراهی یک شخص در بازی کردن شطرنج بدون خطا و به هم زدن اجزای بازی است.
دانشمندان امیدوارند با پیشرفت این فناوری ربات هایی با قابلیت های بیشتر و چابک تر در آینده بسازند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

15554

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
علمی
::لینک دوستان::
مصطفی سلحشور
وحید خادمی
محققی نیا
عادل
مهدی دهقانی
حسن بیات
انوری
حر ابادیان
فتاهی
حسین امیر سالاری
نعمت الاهی
کاویانی
مهرزاد عزیزی
قیومی
محمد یوسفی
ترکاشون
کامل جافری
یحیا بیگی
امیر خلج اسماعیلی
دژآگاه
محسن جئان بخت
مهدی شاه مرادی
صادق فتوحی
حاجی
رضا صفاری
شهریار جوینده
بدیع الزمان مشیری
مهدی دهقانی2
پیمان والینیا
احمد زارع
رزم جو
زیبا رضازاده
فرج بیگزاده
وبلاگ کلاس
مهدی ضیایی فر
شاهرخ سلطانی
صلاحی یگانه
امین اله یاری
علی حاتمی
سعید سیغم
منصور هادی
سام معینی
محدوی نیا
::وضعیت من در یاهو::
::آرشیو::
::اشتراک::